OVER ONS

Wie we zijn

Wij zijn een Belgisch bedrijf dat in 2010 “Project Ilumnia” startte. Ons team; Jef Nuyts, Tom Nuyts,Lukas van der Sterren, Frank Essink en Felix de Schwartz. We zijn allemaal muziekliefhebbers die streven naar de meest natuurlijke- en vrije weergave van muziek. De naam Ilumnia komt van het Latinse “Iluminare”, licht laten schijnen op of verlichten. Dit is precies wat onze speakers doen: ze werpen een nieuw licht op muziek, op een manier die nog nooit eerder gedaan is. Met meer detail, transparantie en gemak, hetgeen resulteert in het meest natuurlijke- en vrije geluid dat u misschien ooit ervaren heeft.

Geboren vanuit de pure hobby van Jef en Tom Nuyts, besloten wij in 2017 om onze nieuwe technologie te gaan commercialiseren. Tegenwoordig is alles ontworpen om kost-efficiënt te zijn, maar onze Ilumnia Magister heeft nooit dat primaire doel gehad. Zij is ontworpen met veel geduld en doorzettingsvermogen en wordt gefabriceerd met zeer veel precisie en ambachtelijkheid.

Het geheim van onze luidspreker ligt in onze unieke- en zelf ontworpen driver met een conus die zweeft in haar eigen electro-magnetische ophanging. Daarmee zijn wij de eerste en enige ter wereld met deze baanbrekende technologie!

We hopen dat u het Ilumnia geluid net zo waardeert als wij dat doen.

Not everything that can be counted counts.

Not everything that counts can be counted.

WILLIAM BRUCE CAMERON

VISIE

Onze visie over geluid

Realistisch-, vrij- en natuurlijk geluid klinkt als de marketing termen die ieder audio bedrijf gebruikt, maar bij Ilumnia streven wij deze eigenschappen na in al onze vezels en in elk detail. Het bepaalt het verschil tussen een erg goede en een geweldige luidspreker en dit kan maar tot op bepaalde hoogte gemeten worden.

Psycho-akoestisch onderzoek heeft uitgewezen dat ons brein voor heel veel vervorming (door akoestiek, resonanties, reflecties, etc.) kan corrigeren. Anders zouden we nooit zo goed kunnen horen als we doen. In een brei van geluid kunnen wij nog steeds goed geluiden plaatsen, isoleren en herkennen. Het is niet ons oor, maar ons brein dat ons hier helpt. Maar het resultaat van deze constante correctie door het brein is wel dat het op den duur moe wordt van het steeds moeten corrigeren van wat in feite non-lineaire vervorming is. Dit noemen we luistermoeheid en dit is geen high end audio modewoord… Het is cruciaal bij het ontwerpen van een geweldige speaker in plaats van een erg goede speaker. Het verschil tussen deze twee hoor je pas na enige tijd – op het moment dat het brein moe wordt van het corrigeren van non-lineaire vervorming.

Het heeft ook weinig van doen met “tonale balans”. Tonale balans is belangrijk bij het reproduceren van de juiste timbres, maar heeft weinig te maken met het weergeven van natuurlijk geluid. Tonale balans wordt vaak genoemd als een bepaalde lineaire vervorming die niet vermoeiend is voor het brein en zelfs plezierig is door toegevoegde warmte.

Laten we voorop stelen dat onze luidsprekers compleet neutraal zijn voor wat betreft tonale balans. Wij voegen geen enkele warmte of onnatuurlijke details toe door het toevoegen van hoge frequenties.

Wij vinden dat juist de andere vormen van non-lineaire vervorming, zoals resonanties en non-lineair gedrag van de driver veel bepalender zijn voor de kwaliteit van de weergave.

Ook vinden wij dat het belang van de ruimte akoestiek vaak een beetje overdreven wordt. Natuurlijk hebben deze invloed op de frequentie respons, maar ze hebben een geringe invloed op het fenomeen van non-lineaire vervorming.

Wat is dan wel de belangrijkste bron van non-lineaire vervorming (en dus onnatuurlijke weergave en luistermoeheid)?

Toen wij het project in 2010 startten (puur vanuit de hobby om een geweldige luidspreker te maken) werd het duidelijk dat geen enkele van de huidige luidsprekertechnologiën de intrinsieke geluidskwaliteit van alle bestaande concepten zou kunnen verbeteren. Alles was al duizenden keren geprobeerd binnen de bestaande kaders. Zelfs de beste kast, de meest geavanceerde- en duurste filters en de meest exotische vormen en materialen konden het fenomeen van non-lineaire vervorming niet elimineren. Het was in onze ogen tijd voor een compleet nieuw paradigma.

Het idee was eigenlijk vrij simpel: neem alle fundamentele-, werkelijke oorzaken van vervorming gewoon weg in plaats van proberen ze te minimaliseren cq te maskeren. Een simpel idee, maar moeilijk te realiseren, zo ondervonden ook wij. Het kostte ons uiteindelijk 7 jaar om onze baanbrekende LEMS driver te realiseren, waarbij de bron van alle vervorming – de ophanging van de conus aan rolrand en spreekspoel – volledig weggenomen werd. Het resultaat is verbluffend vinden wij en geluidsweergave is op een nieuw- en hoog niveau gekomen dat voorheen onbekend was.

INTERVIEW

Met Tom en Jef Nuyts

Play Video
Pause Video
HOOFDDOELSTELLINGEN

Belangrijkste ontwerpprincipes

  1. Maximale snelheid voor optimale dynamiek
  2. Minimale vervorming voor natuurlijke geluidsweergave
  3. Maximale lineariteit zonder compressie

Ons doel was om 100% energie van het signaal van de versterker uitsluitend in de conus zelf over te brengen en niets anders dan de conus. Zodat zelfs het kleinste signaal wordt vertaald in beweging van de kegel (en dus micro detail) en met een snelle overgang reactie op grote signalen (en dus macro dynamiek).

Het resultaat van onze technologie is de ultieme overdracht en behoud van het signaal (energie) van de versterker in de driver conus.

Image
ONZE WERKWIJZE

Wist je dat

Hoewel de ontwikkeling van onze speaker een erg technisch verhaal lijkt (hetgeen feitelijk ook zo is…), willen wij benadrukken dat de techniek slechts een onderdeel van het totale proces was. Het heeft ons jaren gekost om het proces te voltooien en er heeft veel tijd gezeten tussen het telkens gehoormatig testen van de verschillende ontwikkelingen en prototypes. Zelfs vergelijkingen met echte muziekinstrumenten waren onderdeel van het proces. Wat betreft het meten van audio componenten, hetgeen wij uiteraard ook belangrijk vinden, citeren wij graag de uitspraak van William Bruce Cameron: “Not everything that can be counted counts and not everything that counts can be counted”. En dit is zeker waar voor audio apparatuur…

Dus naast de zeer uitgebreide lijst van technische features, ontwerp- en materiaalkeuzes en de ambachtelijke vervaardiging, waren muzikaliteit en ziel de meest belangrijke ingrediënten. Ingrediënten die zeker niet gemeten kunnen worden.